ریشه مقاومت لبنان راباید در قیام اباعبد الله الحسین (ع)جستجو کرد - صاعقه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صاعقه

 ویکتور اَلکک گفت: بررسی آثار نویسندگان مشهوری چون «جرجی زیدان»، «جبران خلیل جبران» و «جرج جرداق» نشان می‌دهد که از دیرباز ادیبان مسیحی لبنان ریشه مقاومت‌ را در قیام اباعبدالله‌الحسین (ع) جست‌وجو کرده‌‌اند.
                                                                            
ویکتور الکک در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا»، در مورد جایگاه محرم و عاشورای حسینی در نزد طوایف لبنانی گفت: علاقه مسیحیان لبنانی به امام علی (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) به عنوان یک پدیده ظریف محسوب می‌‌شود که از گذشته می‌توان آن را در اشعار شاعران مسیحی و لبنانی بررسی کرد.

*برگزاری کنگره بین‌المللی«نهج‌البلاغه» در لبنان نشان از وحدت مسلمانان و مسیحیان دارد

استاد زبان فارسی دانشگاه بیروت به علاقه مسیحیان به دین اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: علاقه مسیحیان به دین مبین اسلام را می‌توان از قرن 19 میلادی به وضوح مشاهده کرد؛ به خصوص در سال 1950 میلادی اینگونه علاقه را در اشعار «جورجی زیدان»، «جبران خلیل جبران» و «امام علی صوت العدالةالانسانیه» نوشته جرج جرداق مشاهده کرد.

سردبیر «الدراسات الادبیه المقارنه» در ادامه افزود: تشکیل کنگره بین‌المللی "نهج البلاغه "در لبنان یکی دیگر، گسترش روابط اسلامی و گروه‌های مسیحی لبنان و ایران را نشان می‌دهد که با استقبال هر دو کشور مواجه شده بود.

*روابط دینی مسیحیان و مسلمانان به عصر امام رضا (ع) برمی‌گردد

نویسنده «الغزالی، حجة‌الإسلام» با تعیین اینکه روابط مسیحیان و مسلمانان به دوران امام صادق (ع) و امام رضا (ع) باز‌می‌گردد، گفت: با مطالعه کتب تاریخی می‌توان به این واقعیت رسید که مباحثات مختلفی میان سران مسیحی و ائمه اطهار (ع) در قرون وسطی شکل گرفت و پاسخگوئی‌های امامان به اساتید مسیحی به تائید «ابن بابویه قمی» محقق شیعه رسیده است و شاعران مسیحی در اشعار خود در این بیانات زیادی داشته‌اند.

*مشترکات دینی ایران و لبنان را در جبل عامل و دوران صفویه باید مشاهده کرد

نویسنده «غدیر ملکوت»، به رسوم ماه محرم و شهادت امام حسین (ع) در لبنان پرداخت و عنوان کرد: در کشور لبنان همان رسومی را اجرا می‌کنند که در ایران به آن پرداخته می‌شود؛ هر چند مشترکات عزاداری به دوره صفویه بر می‌گردد؛ آنجا که گروهی از شیعیان جبل عامل لبنان به ایران مهاجرت کردند و به اشتراکات فرهنگی اکنون خود رسیده‌اند.

*امام حسین (ع) الگوی معنوی مقاومت لبنان است

ویکتور اَلکک به نقش آموزنده حماسه حسینی در مقاومت لبنان پرداخت و خاطر نشان کرد: مقاومت لبنان عقیده و الگویش را از شهادت امام حسین (ع) و یارانش گرفته است و با این ایدئولوژی معنوی بود که به پیروزیهایی دست یافت.

*رمز وحدت بشریت نهج البلاغه امام علی(ع) است

نویسنده «بدیعیات الزمان» در ادامه افزود: اکنون که در امور داخلی کشورهای خود با دخالت‌های رژیم صهیونیستی و غربی‌ها مواجه شد‌ه‌ایم، باید با آشنا کردن جوانان خود با مطالعه کتب دینی به ویژه نهج البلاغه، متذکر شویم که میان مسلمانان و میسحیان هیچ‌گونه تفاوتی وجود ندارد و همانند گذشته وحدت خود را حفظ کنیم تا مورد سوء استفاده بیگانگان قرار نگیریم.

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، ویکتور اَلکک که در سال 1936 میلادی در بیروت به دنیا آمد، دارای دکترای ادبیات فارسی، ادبیات عربی و فلسفه است.

وی در دنیا به ویژه در کشورهای عربی به عنوان چهره‌ای فرهنگی و علمی شناخته شده که سابقه چهل سال تدریس و آموزش در دانشگاه‌های لبنان، اروپا، امریکا و آسیا را در کارنامه دارد.

اَلکک مؤلف 20 عنوان کتاب و بیش از صد اثر پژوهشی و تحقیقی در زمینه‌های مختلف تمدن و ادبیات عرب، ادبیات فارسی، ادبیات فرانسوی، ادبیات مقارن، فلسفه، عرفان، سیاست و ادیان است که به چهار زبان عربی، فارسی، فرانسوی و انگلیسی ترجمه شده است.

اشعار وی اغلب رنگ صوفی و عرفانی دارند و اخیراً گلچینی از شعر شعرای نامدار صوفی را که به زبان فارسی منتشر شده، ترجمه و در کویت به چاپ رسانده است.

اَلکک به مدت 45 سال متوالی، روزنامه‌نگار بوده و سردبیر مجله‌های سیاسی و فرهنگی هفتگی، ماهنامه و فصلنامه در لبنان و خارج از لبنان به زبان عربی، فرانسه، انگلیسی و فارسی بوده است؛ وی در حال حاضر
سردبیر «فصلیه ایران و العرب» و «الدراسات الادبیه المقارنه» در لبنان است.

اَلکک که بر زبان‌های عربی، فرانسه و حتی برخی زبان‌های قدیم و جدید دیگر آشناست، به تحصیل و مطالعه زبان فارسی نیز مشغول شده و در سال 1960پایان‌نامه دکتری خود را زیرنظر مرحوم «بدیع الزمان فروزانفر» به نگارش درآورد.

ویکتور الکک، حدود بیست کتاب منتشر شده از جمله «تاثیر فرهنگ عربی بر شعر منوچهری دامغانی»، «بدیعیات الزمان»، «الغزالی، حجة الإسلام» دارد.

نوشته شده در چهارشنبه 89/9/17ساعت 10:17 عصر توسط گمنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak