اردیبهشت 89 - صاعقه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صاعقه

-افزایش نابردباری مذهبی

 


در سال‏های اخیر،گزارش‏های بسیاری از ناشکیبایی یهودیان‏

 

فوق ارتدوکس در برابر رفتار یهودیان سکولار در اسرائیل گزارش شده است.


بر اساس یک گزارش وزارت خارجه آمریکا«گروه‏های یهودی فوق ارتدوکس،


شهروندان غیر مذهبی یهودی را به دلیل پوشش نامناسب یا دیگر
بی‏اعتنایی‏هایی که به تفسیر خاص آنها از قوانین مذهبی صورت می‏گیرد،

به طور فیزیکی و یا لفظی مورد حمله قرار می‏دهند،»فوق ارتدوکس‏ها،کسانی را
که روز شنبه اقدام به استفاده از وسیله نقلیه در خیابان باریلان بیت‏المقدس‏
می‏کنند و یا به تماشای تلویزیون می‏نشینند،مورد حمله قرار می‏دهند.
یهودیانی که از روسیه به اسرائیل مهاجرت کرده‏اند،بیش از همه احساس فشار
می‏کنند.چندی پیش خبرگزاری‏ها گزارشی از وضع یهودیان سکولار روس تبار
در بیت شمش در حومه بیت‏المقدس غربی منتشر کردند.آنها یهودیان‏
ارتدوکس را متهم کردند که بدتر از رژیم کمونیستی عمل می‏کنند،زیرا
کمونیست‏ها فقط به عقاید سیاسی اتباع خود حساسیت داشتند،حال آنکه‏
ارتدوکس‏ها تلاش می‏کنند تا در تمام زوایای زندگی خصوصی همسایگان خود
دخالت کنند.یهودیان روس از اینکه ارتدوکس‏ها نسبت به فروش گوشت خوک‏
در قصابی‏های آنها حساسیت نشان می‏دهند،معترض‏اند.در واقع اغلب‏
یهودیان روس تبار اعتقاد و یا شناختی از احکام مذهبی دین یهود ندارند و
احکام شرعی را به راحتی زیر پا می‏گذارند.در مقابل،ارتدوکس‏ها نیز به رفتار آنها
حساسیت نشان می‏دهند.هنگامی که چند نوجوان یهودی روس تبار در جریان‏
حمله انتحاری یک فلسطینی در یک دیسکو در شهر نتانیا به قتل رسیدند،
خاخام‏های ارتدوکس حاضر به صدور جواز دفن آنها طبق شریعت یهود نبودند،
لذا برای مدتی جنازه آنها روی زمین ماند.خاخام‏های ارتدوکس نسبت به‏
یهودی کامل بودند نوجوانان مقتول تردید داشتند.اقدام خاخام‏ها چندان آتش‏
خشم ناتان شارانسکی رهبر حزب راستگرای بعالیا اسرائیل که یهودیان‏
روس تبار را نمایندگی می‏کند،برانگیخت که از به کار بردن الفاظ رکیک درباره‏
خاخام‏های ارتدوکس نیز پرهیز نکرد.

ادامه مطلب...

نوشته شده در شنبه 89/2/11ساعت 6:17 عصر توسط گمنام نظرات ( ) |

دمکراسی اسرائیلی‏

 

 


دمکراسی اسرائیلی را می‏توان مفهومی بسیار مناقشه‏انگیز دانست.در
اسرائیل از یکسو جامعه مدنی قدرتمندی وجود دارد که خارج از کنترل دولت،
انواع و اقسام گروه‏های سیاسی،مذهبی و شغلی می‏توانند آزادانه فعالیت کرده و
به تبلیغ ایده‏های خود بپردازند.از سوی دیگر،حوزه‏ای از اقتدار دولتی وجود
دارد که این اقتدار یکسره عرفی نیست و خاخام‏های ارتدوکس از اختیارات و
امتیازات ویژه‏ای در آن حوزه برخوردارند.در حالی که گروه‏های همجنس باز
می‏توانند در جامعه اسرائیل آزاد باشند،در همان حال،کمک‏های دولتی به‏
نهادهای مذهبی غیر ارتدوکس تعلق نمی‏گیرد.افزون بر این،اسرائیل خود را
«دولت یهود»می‏داند و بر این اساس یهودیان نسبت به غیر یهودیان از امتیازات‏

ویژه‏ای برخوردارند.

ادامه مطلب...

نوشته شده در شنبه 89/2/11ساعت 6:9 عصر توسط گمنام نظرات ( ) |

 

 

موقعیت زنان 

 


کتاب مقدس تحریف شده  یهود به نظر سراسر مردانه می‏آید

 و نقش زنان جز در موارد معدودی‏دارای اهمیت نیست،اما از

 محتوای کتاب مقدس و در بین نمادهای‏تشکیل دهنده

 اسرائیل شکلی از مادر سالاری به چشم می‏خورد

 که لزوما معرف‏قدرت و اختیارات زنان نیست،بلکه

 موقعیت زن را در خانواده مشخص می‏سازد.

«در این نظام نسبت افراد با مادرشان مشخص

می‏شود و حتی مادر هویت قبیله‏را معین می‏سازد.

مفهوم برادر تا مدت‏ها به داشتن مادر مشترک مربوط

بود.»(4،ص 314).با این همه،نمونه‏های بیشماری از

تحقیر زن در تلمود وجود دارد دعای برکت در تلمود چنین

 است:«متبارک است خدایی که مرا یهودی خلق کرد
که مرا زن نیافرید و مرا بی‏سواد و بی‏معرفت به وجود نیاورد.»

طبق تلمود،زنان‏همچنین از اجرای احکام و فرامینی که به

 صورت امر هستند و در زمان معینی‏ انجام می‏گیرند،معاف

 هستند.درباره ظرفیت عقلانی زن نیز نظریات متفاوتی‏
در منابع تلمودی دیده می‏شود:«زنها کم ظرفیت هستند.»

یا«رسم زنان چنین‏ است که در خانه بمانند و روش مردان

 این است که به کوچه و بازار بروند و از مردان‏ دیگر،کسب

اطلاعات و دانش کنند.»در مقابل چنین نیز گفته شده است:

«عقل وفهمی که خداوند به زن عطا فرموده است بیش از عقل

 و فهمی است که به مرد داده است.»نازکدلی و رحم و شفقت

زنان و دلبستگی آنان به زیبایی و ظاهر خودنیز مورد تأکید قرار

 گرفته است.علاقه زنان به طرب و شادی و نیز سحر و جادو
مورد نکوهش تلمود قرار گرفته است به طوری که گفته است:

«آن کس که با زنان‏ بسیار ازدواج کند سحر و جادو را در خانه

 خود زیاد می‏کند.»یا«اکثریت زنان‏ علاقمند به جادوگری هستند.»

اگر این قضاوت‏ها را در کنار این حکم تورات که‏«زن جادوگر را زنده

 نگذار»قرار دهیم،تکلیف اکثریت زنان برای همیشه روشن‏
می‏شود!زن همچنین تا چهل روز پس از زایمان پسر و هشتاد

 روز پس از زاییدن‏دختر نجس محسوب می‏شود.این احکام در

حالی است که در کتاب مقدس ازهفت زن عالی مقام سخن

 رفته است که تلمود آنان را نبیه‏هایی می‏داند که برای‏
اسرائیل در کنار 48 نبی نبوت کرده‏اند.«این هفته نبیه عبارتند از:

سارا زوجه‏ ابراهیم،مریم خواهر موسی،دوورا قاضیه،حنا مادر

 سموئیل،اوی گاییل همسر داود،حولدا زن شلوم و استر ملکه

 خشایارشا.»(24،ص 141).


نوشته شده در شنبه 89/2/11ساعت 6:4 عصر توسط گمنام نظرات ( ) |

مجمع دوستی آمریکا و اسرائیل‏

 

 

 


سال تأسیس:1971

رئیس:هربرت تنزرز(1)

مدیر اجرائی:ایلانا آرتمن‏(2)

نشانی:نیویورک خیابان 39 شرقی شماره 134،کد پستی 10016

انتشارات:بولتن‏های خبری‏

نقش و ساخت سازمانی مجمع‏
همانند بسیاری دیگر از سازمان‏های دوستی،هدف مجمع‏
استقرار روابط و بهبود هر چه بیشتر آن بین ایالات متحده و اسرائیل است.
و بخصوص اساس این دوستی بر پایه روابط فرد نسبت به فرد قرار گرفته و
مجمع خود را نماینده جامعه‏ای با منافع و عقاید متفاوت دانسته که خود را
در شناسائی منافع و ارزش‏های عمومی مردم آمریکا و اسرائیل سهیم‏
می‏داند.
مجمع دوستی در میان گروه‏های طرفدار اسرائیل با منافع خاص‏
موقعیّت منحصر بفردی دارد و بیشتر طرح‏ها و برنامه‏هایش توسط
غیر یهودیان از نظر مالی ضمانت شده و هدف آنها نیز جوامع غیر یهودی‏
می‏باشند.در ضمن سیاستمداران مشهور و افراد سرشناس از نژاد با عقاید
مختلف در لیست اعضاء این مجمع‏اند که اسامی آنها به تنهائی برای‏
معرفی آنها کافی است.
(.HerBert Tenzer-(1))
(.Ilan Artman-(2))


نوشته شده در شنبه 89/2/11ساعت 5:55 عصر توسط گمنام نظرات ( ) |


Design By : Pichak